jeroensjourney2.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
Welcome to Jeroensjourney 2!
Dear reader, Beste lezer,
 
Welcome to the weblog that follows on jeroensjourney.punt.nl. Here I will update you on my experiences in Thailand and India, and my personal inner or spiritual journey. After my healing journey described on jeroensjourney.punt.nl (with also information about Buddhism, meditation, Taoism and other healing practices), this weblog, from early 2007, relates about further healing and spiritual growth for an increasingly happy and true life.
 
With love from Asia,
 
Jeroen Deva Geetesh (jeroensjourney@gmail.com)
(I check this e-mail not very often, so let me know, on my blog, that you sent me an e-mail)
 
P.S.:
Je reactie is van harte welkom!     
Reactions are very welcome!
Soft and yielding is the way

Tao Te Ching verse 74:

"At birth a person is soft and yielding,
at death stiff and hard.

All beings, the grass, the trees: alive, soft, and yielding;
dead, stiff, and hard.

Therefore the hard and inflexible are friends of death.
The soft and yielding are friends of life.

An unyielding army is destroyed.
An unbending tree breaks.

The hard must humble itself or be otherwise humbled.
The soft will ultimately ascend."

So interesting to read this verse again. For most wisdom and real understanding of life and our true nature we only need to look at nature as the Taoists so deeply did.
Jut reading this it strikes me again how our whole society focuses on how to become harder and tougher. Train, resist, develop will power, learn to fight, compete, work hard..... And yes, many, many break, just to be fixed again to continue with the same insanity.

What would happen if we all softened up? If we gave space to sensitivity and feeling? If not efficiency, earning, winning, competing, defeating, but harmony, connection, flowing and yielding become our mantras? What if not being stiff and lifeless is called 'cool', but being flexible and alive? What if someone crying in public would be seen as courageous for daring to show emotions instead of weak as is usually the case? What if being open and able to change your opinion about things is seen as courageous and wise instead of praising being closed and dogmatic as 'consistent' and 'having backbone'?
What if not the desires, fears and control of the ego are your guidance but the flow of life itself?

What if life becomes our religion, with its energy, its flexibility, its celebration, its sensuality and sexuality, its totality and unconditionality, instead of worshiping death - as our religions do - with their prohibitions and judgments of everything that is sensual, spontaneous, playful and alive?

"The hard and inflexible are friends of death.
The soft and yielding are friends of life."

Ponder this over and look into every aspect of your life: Are you a friend of life or a friend of death? Are you judging the childlike innocence of a child or adult but praise the seriousness and stiff emotionlessness of those we call our 'saints' or 'leaders'? What would happen if we started praising expression and condemning suppression instead of doing the opposite?

Life is there to be lived, every bird knows it, playing and singing for no reason. We can decide to embrace life too and break out of the emotional constrictions our culture or religion has imposed on us. Out of the fears, demands and complications of the ego to the joy and simplicity of the ego-less.
Only a short time ago I thought I was alive, now I know that I was a friend of death. My body had hardened at countless locations. Hard organs and muscles had formed as a reaction to fear and a protection against pain. But there are ways out, places and people that embrace life do exist, methods and tools that soften us up and make us more sensitive rather than closing us up more are there.

Life is a miracle to be lived in all its intensity. Like water, yielding and bending are its ways:
Are you ready for it?
 

Reacties

movingonup op 27-07-2010 16:32
Hoi Jeroen,
 
Toeval wil dat ik nu - voor het eerst in twee maanden - eens een kijkje ging nemen op mijn website http://sagirl.pun.nl. Bedankt voor je eerlijke reactie ;) Ik heb mijn inloggevens niet meer dus heb ik maar meteen een nieuwe site opgezet http://movingonup.punt.nl. Hier kan je me vanaf nu terug volgen.
 
Wel grappig dat je dezelfde interesses hebt als ik. Ik heb al jaar en dag de Tao Te King op mijn boekenkast staan ;) en heb enorm veel over Boedhisme en filosofie gelezen... Tja, ik heb dan ook een lange spirituele zoektocht achter de rug.
 
Ondertussen, twee maanden na mijn laatste blog op sagirl, is alles 'min of meer' oké. Ik was twee maanden 'sober' - dus geen seks met andere mannen - maar ben helaas vorige week hervallen wat leidde (of moet ik zeggen leed) tot een enorm dieptepunt. Vijf mannen in drie dagen. Bingen noemen ze dat. Ik heb gebeden om te mogen sterven maar voel me nu terug wat beter.
 
Een ding weet ik wel; ik ben verslaafd. Daar is geen weg rond. Mijn man en ik... Ik weet niet of we bij elkaar passen. Passie is er nooit geweest. Maar misschien moet ik er niet naar streven. Passie is meestal toch maar een tijdelijke door het brein geproduceerde reactie afsterft na een tijd, een manier van onze genen om ons naar een nieuwe 'mate' te sturen. Kwestie van zoveel mogelijk verschillende partners te hebben en een zo gevarieerd mogelijke offspring. Ach ja. 'k Heb er 'n boek over. Erg scientific allemaal maar lijkt te kloppen. Ik houd ook niet van herhaling.
 
Soms denk ik gewoon mister right niet gevonden te hebben maar ik geloof dat die niet bestaat. En als hij al bestaat, wil hij zeker niet zo'n bitch als ik. Lol.
 
Overigens... Ik ga proberen om op zijn 'Tao's' te vrijen met mijn man. Liefdevol, teder, zacht en zonder orgasme. Een orgasme wordt in recente boeken over brain science (meer bepaald neuroendocrinologie) onderschreven als de reden waarom we op zoek willen naar 'n andere partner. Soit...Ik kan er nog een uur over doorbomen.
 
Toffe site lijkt me. Ga het direct eens allemaal in me opnemen.... Tjonge...India... wou dat ik mee kon!
 
x
Wendy
Anyway, echt 'n leuke blog die je hier hebt!!!
jeroensjourney2 op 27-07-2010 21:52
Hoi Wendy,
 
Leuk dat je reageert!
Tjonge, wat is dat dan dat je wel dood wilt gaan naar zo'n bing-ervaring? Als het zo vreselijk is waarom doe je het dan?  Of is het vreselijke dat je jezelf zo enorm veroordeelt voor je gedrag?
 
Goed, ik weet niet of je er voor voelt om hier dieper over door te praten en of je dat dan hier wilt doen of op jouw blog of via e-mail. Laat maar weten. 
Ik reageerde vooral op je blog omdat ik het gevoel had dat je nogal radeloos was en allerlei doodlopende sporen bewandeld had zonder te weten wat er allemaal beschikbaar is om dergelijke problemen aan te pakken en op te lossen.
 
Dus ik ben wel benieuwd wat je allemaal gedaan hebt naast boeken lezen.
 
Wat die passie betreft. Ik ben drie jaar met mijn vriendin samen en die passie en sterke aantrekkingskracht is er nog steeds. Hoe dat precies werkt weet ik niet, en misschien is het feit dat we elkaar af en toe een week of paar weken niet zien (ik reis veel voor werk) een verklaring, maar dat het kan is zonneklaar.
Het probleem met de westerse wetenschap en zijn materialistische (alleen materie bestaat) wereldbeeld is dat er heel weinig begrip is over sex en liefde. Ik heb een wetenschappelijk boek over liefde en het is in feite een grote aaneenschakeling van dat we eigenlijk niet weten wat het is.
Echter als je naar de zogenaamde subjectieve holistische wetenschap, de inner science of ervaringswetenschap kijkt, blijkt er wel degelijk een heleboel hierover bekend en te kennen te zijn.
 
Maar westerse psychologen, psychiaters en natuurlijk al helemaal hersenwetenschappers (die ons reduceren tot een hersenpan waarin chemische stofjes en stroompjes bewegen) leren dat niet en komen daarom met allerlei theorieen die elke zoveel jaar weer aangepast en veranderd worden. Daar kom je dus niet verder mee. Het mensbeeld van deze wetenschappers, (het zogenaamd deterministische mensbeeld tegenover het holistische mensbeeld) klopt niet en daarom is het dus heel moeilijk om op deze wijze echt verder te komen. Dat betekent ook weer niet dat het allemaal onzin is, maar gewoon dat er andere vormen van wetenschap zijn die hierin een veel diepgaander begrip hebben omdat zij een meer holistisch begrip hebben en gebruik maken van directe ervaring en observatie vs indirect Westers meet en denkwerk. Die directe ervaring is altijd veel nauwkeuriger. Denk maar aan de talloze mensen met gezondheidklachten die niet te ontkennen zijn maar waarbij (westerse) doktors niets kunnen vinden.
 
Wat betreft de Taoistische liefde. Ik heb veel Taoistische retreats gedaan en ben ook gediplomeerd Universal Healing Tao en Healing Love (Taoistische liefde) instructeur (opgeleid in Thailand bij Mantak Chia), dus ik weet wat waar je het over hebt. Dat het orgasme een reden is waarom we zoeken naar een andere partner heb ik echter nog nooit gehoord. Ik kan me voorstellen dat dat voor mannen geldt. Als een man een orgasme heeft heeft hij zijn kans om zich voort te planten gehad en zou dus puur biologisch gezien het kunnen zijn dat hij daarna verder wil om zijn genen te verspreiden. Voor vrouwen en laat staan het vrouwelijk orgasme gaat dit natuurlijk niet op. Dus dat je hier verder mee komt in die zin lijkt me onwaarschijnlijk, maar misschien bevalt het zo goed dat dat je de lust voor andere mannen doet vergeten.
 
Het gaat dan uitrdrukkelijk over het mannelijke orgasme, niet over het vrouwelijke orgasme.
De belangrijkste reden dat de Taoisten deze liefdestechnieken toepasten is een hele andere. Zij gaan er vanuit, en bijvoorbeeld de Tantrisch Boeddhisten zijn het daarmee eens, dat bij het mannelijke orgasme veel energie, chi, verloren gaat. Als man, en dat heb ik ervaren, voel je je vaak moe na een orgasme terwijl bij sex zonder orgasme dat gevoel er niet of minder is. Die chi kan dan gebruikt worden in het lichaam voor healing (dat gebeurt spontaan), vandaar de term 'healing love'.
 
 Het lijkt me leuk om hierover verder te praten. Ik heb ervaring met talloze meditaties, therapieen en technieken en heb er geen twijfel over dat je als je dat wilt je verslaving met gebruik van deze en dergelijke technieken en methoden kunt overwinnen. En ook door echt helder te krijgen wat er precies gebeurt kun je waarschijnlijk al heel veel oplossen. Maar eerst ben ik beniewd wat je al gedaan hebt.
 
Laat maar weten, of, en dan waar (qua cyberspace) je verder wilt praten.
 
Groetjes,
 
Jeroen
jeroensjourney2 op 27-07-2010 21:54
By the way, ik heb ook 2 jaar bij de RIAGG in psychotherapie gelopen en kan je wel vertellen dat dat van alles wat ik gedaan heb veruit de minst effectieve methode is. 
movingonup op 27-07-2010 23:05
oh... btw... ben momenteel Cupid's poisoned arrow aan het lezen... interessant book over relaties en seks...
Er wordt gezegd dat passie taant vanuit - alweer - onze genen... om ons in de richting van andere partners te sturen. We zijn geprogrammeerd om interesse te verliezen. Ons brein bezit een add-a-mate programme (deel van het limbisch hersendeel) en een pair-bonding programma (we voelen dat het nut heeft om met iemand hecht te zijn). Aan ons om het juiste te kiezen. Dat is dan vrije wil zeker? :D
 
Hier kan ik nog vijf uur over doorbomen lol.
Wendy op 30-07-2010 14:12
Hey Jeroen,
 
Even een ondiscrete vraag.... maken jullie liefde op de Taoistische manier? Wat is jouw ervaring? Reageer gerust via e-mail als je liever het hier niet doet....
 
Groetjes,
Wendy
jeroensjourney2 op 02-08-2010 22:20
Hoi Wendy,
 
Is okay hoor, van die indiscrete vraag, ik heb meerder cursussen en workshops hierin gedaan dus vind ik het niet raar om erover te praten.
Het antwoord is nee, maar een beetje ja. 
 
We hebben het, nadat ik net het instructor retreat had gedaan, wel af en toe gedaan, maar dat is al weer een aardig tijdje geleden. Een reden voor de man om het te doen is om energie te besparen en het voor heling te gebruiken, maar ook om het langer uit te houden in geval de man eerder klaarkomt dan de vrouw. Dat laatste is bij ons i.h.a. geen issue en aan nog langere vrijpartijen (op de Taoistische wijze kun je in principe vele uren doorgaan) hebben wij beiden geen behoefte. Ook kan het in principe je seksleven verbeteren maar als je, zoals wij, toch al absoluut niets te klagen hebt is dat ook geen reden.
 
Voor mij is er ook een reden om het niet te doen. Omdat je veel energie opslaat kan het gebeuren dat je er erg wakker van wordt. Bij mij is dat wel gebeurd en omdat ik niet zo'n erg goede slaper ben is dat dus een nadeel. Daar komt nog bij dat ik, wat de Taoisten noemen, 'yin deficient' ben. Het omhoog trekken van de seksuele energie is een zogenoemde 'yang exercise' en kan er dus, in mijn geval, toe leiden  dat de imbalans nog verder toe neemt (te veel yang, te weinig yin).
 
Verder vind ik het zelf ook moeilijk om me helemaal over te geven aan het liefdesspel als ik steeds moet denken aan het omhoog brengen en (in de microcosmic orbit) circuleren van de seksuele energie. Dat vind ik een nadeel. De geeigende wijze om dit te doen is ook dat zowel de man als de vrouw eerst langere tijd (ten minste een aantal maanden en meerder malen per week met sommige van de oefeningen dagelijks) de diverse solo healing love oefeningen doen. Ik heb die zelf allemaal wel gedaan maar zou eigenlijk veel meer moeten oefenen om dit echt ook als koppel te doen want dat is wel veel moeilijker dan alleen.
 
Tijdens het vrijen trek ik overigens tussendoor de energie wel af en toe omhoog als ik te snel dreig te komen.  Op die manier profiteer je (als man) dus toch van de helende energie en kun je uiteindelijk alsnog klaarkomen.
 
Ik weet niet waar je over de Taoistische liefde hebt gehoord of gelezen maar ik zou jullie aanraden om een cursus 'healing love' te doen voordat je dit zelf gaat uitproberen. Seksuele energie is de meest krachtige energie die er is. Als je niet weet wat je doet of waar je de energie precies moet opslaan kun je allerlei inbalansen veroorzaken. Eerst de microcosmic orbit oefenen met 'koude' energie voordat je met 'hete' (aroused) energie aan het werk gaat is sowieso aan te raden. Een effect heeft dit werken met seksuele energie (dus opslaan en in het lichaam circuleren i.p.v. ontladen) sowieso: het versterkt alle emoties. Dus niet doen als je in een slechte mood bent!
 
Nogmaals, en dat is er bij ons als instructors ook ingehamerd, zorg dat je eerst met de basistechnieken (zoals microcosmic orbit) geoefend hebt, dan langer tijd ieder de solo-oefening (van healing love) doet, die sowieso erg gezond zijn en dan pas met een partner aan de slag gaat. Ikzelf vind het nog steeds erg moeilijk en geef er de voorkeur aan om mijn aandacht op andere spirituele (ook sommige Taoistische) 'practices' te richten.
 
Groetjes,
 
Jeroen

P.S.: Ik kan je overigens zeer aanraden om Healing Tao cursussen en/of Tantra cursussen en of een vrouwenworkshop te doen. Ikzelf heb tal van deze cursussen gedaan en ze hebben mijn relatie met vrouwen (en seksualiteit) enorm (in positieve zin) veranderd.

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl