jeroensjourney2.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
Welcome to Jeroensjourney 2!
Dear reader, Beste lezer,
 
Welcome to the weblog that follows on jeroensjourney.punt.nl. Here I will update you on my experiences in Thailand and India, and my personal inner or spiritual journey. After my healing journey described on jeroensjourney.punt.nl (with also information about Buddhism, meditation, Taoism and other healing practices), this weblog, from early 2007, relates about further healing and spiritual growth for an increasingly happy and true life.
 
With love from Asia,
 
Jeroen Deva Geetesh (jeroensjourney@gmail.com)
(I check this e-mail not very often, so let me know, on my blog, that you sent me an e-mail)
 
P.S.:
Je reactie is van harte welkom!     
Reactions are very welcome!
Mijn spiritueel pad - terugblik
Mijn spiritueel pad - korte terugblik
 
Voortbouwend op wat ik in antwoord aan Omnipleasant (zie vorige blog) al schreef nog het volgende:
 
Als ik terugkijk op het spirituele pad dan is het voor mij een pad geweest dat leidde van 'geinstitutionaliseerde spiritualiteit en religei' vol (bij)geloof, ideeen, dogma's en modellen naar steeds meer directe eigen ervaring met (uiteindelijk) verlichte masters als gids.
 
1. Ik ben ooit begonnen met een jaartraining Raja yoga. Dat was in 1988 en was inclusief een enorme hoeveelheid uiterst gecompliceerde (Indiase esoterische) theorie. De meditatie en asanas waren zinvol, maar van de theorie kreeg ik alleen maar hoofdpijn ;-)
2. Een volgende belangrijke stap was, vele jaren later, Boeddhistische meditatie in Dublin. Ik deed loving-kindness meditatie en nog wat andere technieken. Dit was mijn eerste echte meditatie-ervaring, maar in retrospect zie ik wel dat de heren Buddhisten daar niet echt begrepen wat meditatie in de kern is.
 
3. Buddhadasa en Vipassana meditatie. Buddhadasa, mijn eerste belangrijke leraar (indirect want hij was al overleden), had tot doel de Boeddhisten in Thailand terug te brengen tot de basis: de teachings van Buddha. Dat betekende het wegstrippen van alle ideeen en geloven die het geinstitutionaliseerde Boeddhisme had opgedaan door de eeuwen heen. Zijn simpele uitleg van Buddha's teachings vond ik erg zinvol. Zeker vooral in de context van anapanasiti en vipassana meditatie retreats.
Vanaf deze fase, dit was in februari 2006, was persoonlijke ontwikkeling of spirituele groei het hoofddoel in het leven en bracht ik gemiddeld zo’n 5 maanden per jaar in Azie daarmee door.

4. Mantak Chia. Van de Taoistische leraar Mantak Chia (die zichzelf zelfs master noemt) en enkele van zijn instructoren in Thailand heb ik Chi Kung en andere 'Healing Tao' technieken geleerd. Ik ben nu zelfs gecertificeerd Universal Healing Tao instructor, maar voor het vinden van ‘de waarheid’, de weg naar verlichting, zijn zijn teachings niet erg effectief. Wel heel geschikt voor iedereen die fysieke gezondheid (longevity) belangrijk vind.

5. Osho was de eerste echte breuk met geinstitutionaliseerde spiritualiteit en religie. De leraren van 1 tot 4 gebruikten eeuwenoude systemen en waren alle verre van verlicht.
Osho daarentegen was een verlichte master met een ongekende intelligentie en begrip van de kern van vrijwel alle stromingen van spiritualiteit van Zen tot Buddhisme, Soefisme, Vedanta, Yoga en Taoisme. Om de belangrijkste maar eens te nomen.
In Osho's ashram in India kwam ik ook pas na Osho's dood. Maar hier was Osho nog 'aanwezig' via een dagelijkse videodiscourses, zijn ashram, talloze sannyasins die hem levend gekend hadden, zijn honderden boeken en, het allerbelangrijkste, zijn talloze meditatietehnieken en ontwikkelde therapien.
Osho was in een breuk met de vorige 4 fasen omdat ik nu een gids had die niet sprak over verlichting als een idee (gehoord van anderen) maar als 'master of masters' (zo werd 'ie soms genoemd) zelf verlicht was en daarom de woorden van Boeddha of Lao Tzu begreep als 'fellow enlightened master'.
 
6. Dolano.  De laatste stap, een stap die ik nooit gedacht had te zetten, was die naar een levende verlichte master. Een Duitse die 20 jaar bij Osho was en ten minste de laatste 10 jaar zo'n 8 tot 10 uur per dag mediteerde. Maar ondanks dit, had ook zij nog een andere verlichte master, in dit geval Punjaji, nodig om de laatste stap naar awakening (ontwaken) te maken. Punjaji, een discipel van een ander verlichte master, Ramana Maharshi, introduceerde Dolano tot ‘wie ben ik’.
Nu is Dolano zelf een master die ‘gevorderde’ zoekers op het spirituele pad het laatste zetje geeft naar ontwaken. Ze doet dat, in India, in een intensief proces van ongeveer 30 dagen. Ik heb het grote geluk gehad haar na zeer intensieve jaren van meditatie en groepen, vooral ‘bij’ Osho, te vinden en dit zelf mee te maken.


Wat de masters zeggen

Dan nog iets. Echte, verlichte masters, zeggen in de kern altijd hetzelfde. Boeddha zei al ‘Be a light unto yourself’ en Osho herhaalde dat. Leraren en technieken, en zeker verlichte masters, kunnen zeer helpvol zijn op het pad. Maar het is de eigen authentieke ‘search’ naar wat waar is die leidt tot echte ‘voortgang’ op het spritiuele pad. Buddha drukte dat nog op een ander manier uit: ‘If you see the Buddha on the path, kill him.’ Uiteindelijk moet je zelfs de verlichte master overstijgen. Voor velen die bij Osho waren in India en de VS, werd zijn aantrekkingskracht en presence zo belangrijk dat de focus naar buiten, naar hem, ging en niet meer (voldoende) naar binnen. Voor sommigen werd het bijna een religie. Individuen zoals Dolano die verder keken en volgens sommige sannyasins daarmee zelfs ‘verraad pleegde’ zijn zeldzaam. Maar dit zijn precies diegenen die verlicht raken, ‘those that do not try to be legal’ zou Dolano zelf zeggen.


Andere masters

Tot slot nog het volgende: Het lijstje hierboven is het voorbeeld van mijn unieke pad. En de meeste leraren en masters kwamen eigenlijk ogenschijnlijk toevallig op mijn pad. Zo gaat het meestal. Steeds meer voel je intuitief aan wat voor jou de volgende stap is. Zelf had ik het geluk een aantal zware psychisch-emotionele crises (een psycholoog zou het een depressie noemen) te hebben meegemaakt die mij hielpen om diep naar binnen te kijken en dingen (groepen, therapieen, retreats) te doen die velen veel te extreem zouden vinden.

Hoe dan ook, er zijn gelukkig veel meer verlichte masters die echt helpvol zijn als je op weg wilt richting verlichting. Onverlichte leraren kunnen ook helpen, maar uiteindelijk kunnen alleen de verlichte masters je bij de laatste stappen helpen. Met lezen alleen gebeurt er niet veel maar als je het combineert met een degelijke spirituele praktijk (meditatie, etc.) dan kan het wel nuttig zijn. En als je een hedendaagse verlichte master kunt ontmoeten die in modern Engels (of welke taal dan ook) kan de koers kan uitzetten: des te beter.

Voorbeelden van verlichte masters die, ieder op hun eigen wijze, op een zeer heldere manier over ‘dat wat niet beschreven kan worden’ praten en schrijven zijn: Eckhart Tolle, Adyashanti, Jed McKenna, Gangaji en Dolano. Masters waar ik diep respect voor heb.

Osho spreekt meer discourse en praat over talloze zaken. Mij heeft hij veel geholpen, maar slechts tot zover. Als je het type bent die vasthoud aan een traditie als ‘de enige ware’ is Osho wel geweldig om je uit die illusie te bevrijden en ruimte te maken voor groei voorbij een enkele methode, religie of traditie. Zoals Dolano het (ongeveer) zei: ‘Osho shows you your ignorance. Only when you see that is there a chance for growth and even awakening’.

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl